گاه نوشتی بر اوضاع کلشتر

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 51
بازدید هفته : 222
بازدید ماه : 220
بازدید کل : 10733
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 129
تعداد آنلاین : 1



سلام دوستان

همونطور که به شما وعده داده بودم، در روزهای آخر سال با مطلب جدیدی خواهم آمد. مطالبی که اکثرا آز آنها بی اطلاع هستند. پس نظر یادتون نره...

**********************************

*آیا می دانستید اولین روزنامه ی استان گیلان را شخصی کلشتری منتشر کرده است؟

عبدالله کوهستانی کلشتری در سال 1329 اولین چاپخانه ی استان را در شهر رشت تاسیس  و سپس اقدام به انتشار اولین روزنامه ی استان به نام عشایر نمود.

*آیا می دانستید نماینده مستقیم شاه در قرارداد الجزایر که بین ایران و عراق نوشته شده است، شخصی کلشتری بود؟

محمد قاضی زاده که اصالتا کلشتری می باشد ، در سال 1354 رئیس بنادر و کشتیرانی ایران بود. به جهت موقعیت جغرافیایی ،این سمت جزء مراتب دوم و سوم کشوربه شمار می رفت و بطور مستقیم زیر نظر شاه بود و ارتباط نزدیکی با درباریون و شاه داشت. قاضی زاده در قرارداد الجزایر نماینده ایران بود و یکی از امضاکنندگان آن قرارداد می باشد.

*آیا می دانستید یکی از آهنگسازان و نوازندگان دنیا کلشتری می باشد؟

استاد انوشیروان روحانی که می گویند مادر ایشان کلشتری می باشد، یکی از آهنگسازان و نوازندگان بزرگ دنیا به شمار می رود.استاد روحانی در سال 1350 یک کودکستان در کنار مدرسه شهید حقانی (زمین ورزشی کنونی) تاسیس می کند و به دستان خودش افتتاح می گردد که متاسفانه در زلزله سال 69 به مخروبه تبدیل می گردد.

*آیا می دانستید دو دوره نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی ، شخصی کلشتری بود؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 ،دولت اقدام به راه اندازی مجلس شورای اسلامی در سال 58 نمود که مسلم میرزاپور کلشتری توانست با کسب بیشترین آراء بعنوان نماینده مردم شهرستان رودبار به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند. میرزاپور توانست برای بار دوم در سومین دوره که از سال 66 تا 70 بود باز هم بعنوان نماینده مجلس انتخاب گردد.

*آیا می دانستید اولین دبستان شهرستان رودبار در کلشتر ساخته شد است؟

دبستان شهید حقانی کلشتر که در سال 1317 تاسیس گردیده،73 سال پیش تنها مدرسه شهرستان رودبار به شمار می رفت و تا چندین سال، مردم از شهرها و روستاهای اطراف برای درس خواندن به کلشتر می آمدند. از جمله نفراتی که می توان نام برد، مهندس گلشنی نماینده سابق مردم رودبار در مجلس می باشد.

*آیا می دانستید اولین شناسنامه در شهرستان رودبار به نام یک کلشتری به ثبت رسیده است؟

به گزارش رئیس ثبت احوال شهرستان رودبار که در نمازجمعه مورخ 10/10/89 بیلانه عملکرد این سازمان را به سمع مردم می رساند،اعلام نمود که اولین شناسنامه صادر شده به نام میرزا مومنی کلشتری به ثبت رسیده است.

*آیا می دانستید کلشتر مرکز بایگانی اسناد شهرستان رودبار بود؟

در سال 1330 یک مرکز در کلشتر دائر بود که کلیه دفاتر ، مدارک و اسناد رسمی شهرستان رودبار در آن نگهداری می شدکه نمونه های زیادی از آنها در زلزله 31خرداد ، هنگام آواربرداری در دست مردم قرار گرفت.

*آیا می دانستید اولین کارخانه روغن کشی و آسیاب در کلشتر بنا شده بود؟

در سال 1345 ، چهار آسیاب در کلشتر موجود بود که صاحبان آنها آقایان : عباس مهماندوست ، قدرت آرمون ، محمد ابراهیم دادرس و ............ بودند و همچنین آقایان میرزاعبدالله مهربان ، حسین حسین زاده  و محمد مهربان سه کارخانه روغن کشی در کلشتر بنا کرده بودند که مردم از شهرها و روستاهای اطراف، زیتون و گندم خودرا برای تبدیل به روغن و آرد به کلشتر می آوردند.

*آیا می دانستید اولین مرد  و زن کلشتری که دیپلم اخذ نمودند آقای محمد قاضی زاده و خانم آفاق کیهان بودند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط مسعود رفیعی کلشتری
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :